Du er her: Sundhed på medaljen  »  Mad  »  Olier: det er den sundeste?

Olier: det er den sundeste?

Mad       
Olier: det er den sundeste?

Olier er forskellige i sammensætning andelene af fedtsyrer og anvendelse. Valget af hvilken en vil være mest gavnligt for vores sundhed?

Olie er en kilde til mange værdifulde sundhedsmæssige ingredienser såsom omega-3 og vitamin E. Det er værd at tilføje olier til fødevarer, fordi de indeholder gavnlige komponenter, der regulerer niveauet af kolesterol i kroppen, forebyggelsen af ​​hjertekarsygdomme, og desuden spille en vigtig rolle i opretholdelsen af normal drift af hjernen og øjnene og hæmmer dannelsen af ​​frie radikaler.


Proportioner: relevant kryterium

Olivenolie og raps og solsikke olier er den mest anvendte af polakker vegetabilske fedtstoffer. Oliven har ikke været med os så populære, indtil meddelt, at det er den sundeste og mest nærende olie. I denne forbindelse er det fortsætter imidlertid rapsolie, som også er billigere og også alsidig. Denne olie er også mest foretrukne andele af flerumættede fedtsyrer. Omega-3 der er mere end omega-6. Dette er vigtigt på grund af det faktum, at forekomsten af ​​omega-6 inhiberer den positive effekt af omega-3 (et sådant aspekt er karakteriseret for eksempel olier: solsikkeolie, sesamolie, majsolie, sojaolie eller Vindruekerne). Omega-6, som vi har brug for, dog forudsat, at der er i de korrekte proportioner af omega-3. Denne betingelse er bedst opfyldes lige raps olie.
 

Spørgsmålet om stegning

Ristning og braisering er uden tvivl meget sundere måder at tilberede mad end stegning, men desværre langt mindre populære. Polakker hovedsageligt stegning og ændre denne vane kommer til dem meget modvilligt. Så hvis vi køber olie for at stegning på produktet, så lad os overveje et par ting. Først og fremmest, høj olietemperatur sammensætning varierer betydeligt, og det er til vores ulempe. De producerer et stof, til stor skade for vores sundhed, befordrende for udviklingen af ​​kræft og hjerte-kar-sygdom.

Når du køber olie til stegning altid vælger den raffinerede, trykkede "hot", hvilket er mindre følsomme over for høje temperaturer end olie tryk "kold". Rapsolie, jordnøddeolie, ris og olivenolie egnet til stegning, forudsat at de er raffineret. Pressede olier "kold" er imidlertid, sundere, vi skal give op stegte fødevarer og holde sig til forbruget af rå olie (til salater, snacks på brød).

Før du køber olie se alle tilgængelige oplysninger på etiketten om det og udløbsdato. Har olier i et skyggefuldt og køligt sted, fordi det udsættes for lys og varme hurtigt blive harsk. Aldrig steg det gange på det samme parti olie.